برای خرید كتاب و مشاهده اطلاعات ناشر به صفحه ناشر مراجعه نمایید

مردم‌شناسی و فرهنگ عامه (با تکیه بر فرهنگ عامه مردم ایران)


۳۰۴ صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ ۱ - ۱۵۰۰ نسخه ISBN: 978-600-5210-72-9
تاریخ نشر:۹۱/۰۷/۱۵ قیمت :۹۸۰۰۰ ریال
كد دیویی:۳۰۱
زبان كتاب:فارسی محل نشر:تهران - تهران

معرفی مختصر كتاب
کتاب حاضر که به منظور مطالعة دانشجویان رشته‌های کاردانی امور فرهنگی در درس مردم‌شناسی و فرهنگ عامه تهیه شده، کوششی است در طرح و مبانی پژوهش‌های مردم‌شناسانه در حوزة فرهنگ عامه. در فصل نخست، پیشینة تاریخی و روش‌شناسی مردم‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است. در فصل دوم، ابعاد فرهنگ عامه‌شناسی از زوایای مختلف بررسی شده است. در این بررسی تاریخچة پژوهش‌های مربوطه به فرهنگ عامه در ایران و جهان مطرح گردیده است. در فصل سوم به بن‌مایه‌های فکری، ایدئولوژیکی و ارزشی فرهنگ عامة ایران (باورهای اسطوره‌ای، دینی، خرافی و...) پرداخته شده است. در فصل چهارم با تکیه بر ادبیات عامه، ساختار قصه‌ها و ترانه‌های عامیانه و نیز ضرب‌المثل‌ها و شعرهای عامیانه شرح داده شده است. در فصل پنجم جلوه‌های خلاقیت هنری عامه در حوزه‌های موسیقی، نقاشی و بازی‌های محلی و... ارزیابی و در فصل ششم کیفیت و شکل مناسک و مراسم مختلف در اقصا نقاط ایران تحلیل شده است. همچنین نویسنده در پایان هر فصل پیشنهادهای پژوهشی تدوین کرده تا دانشجویان و علاقه‌مندان بتوانند در صورت تمایل در آن حوزه‌ها کار کنند.


كتاب قبلی كتاب بعدی